Просветният министър: 15 септември е празник на знанието, всички празнуваме

- Advertisement -

Днес над 700 хиляди ученици ще пристъпят прага на българското училище. За всеки един от тях и за техните семейства днешният ден е празник. Така е и за всички, които са свързали живота си с мисията да преподават и да формират личности. Затова и първият учебен ден е празник и за цялото ни общество. Празник е на знанието, казва в приветствието си за първия учебен ден министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков, съобщи пресцентърът на Министерството на образованието и науката (МОН).

Приветствието е отправено до първокласниците, до директорите, до учителите и педагогическите специалисти, до учениците и родителите. В него образователният министър казва:

„Бих искал да се обърна специално към тези малко над 57 хиляди първокласници, които днес за първи път ще се срещнат със своите учители. Скъпи деца, днес в родното училище започвате едно голямо приключение. Приключение, което ще е изпълнено с много предизвикателства, игри, откриване на нови неща и знания за света около вас. Бъдете любопитни, търсещи и преди всичко щастливи през учебните часове, които Ви предстоят. Нито за момент не забравяйте, че училището е място, където винаги ще получите подкрепа и разбиране. Уважавайте учителите си и общувайте със съучениците си – приятелствата с тях са безценни“.

В обръщението си към учителите и ръководителите на образователни институции министър Цоков отбелязва, че в обучителния процес има трудни дни, има и моменти, в които човек си задава въпроса дали да продължава да дава всичко от себе си.

„Днес, когато цялото ни общество гледа към Вас, повече от всякога трябва да сте горди с професията си. Обичайте я, защото тя е призвание! С гордост бъдете учители на децата ни. Хилядите цветя, които ще получите в първия учебен ден, са жест на благодарност и признание за труда Ви от цялото общество“, казва образователният министър.

Той отправя специални поздравления и към колективите на всички яслени групи и детски градини, които поставят основата, без която успехите и на училищното, и на висшето образование биха били немислими.

„Не на последно място поздравявам с първия учебен ден и 398-те български неделни училища зад граница. Скъпи представители на българските общности и учители, продължавайте да обучавате със същото себеотрицание и давайте всичко от себе си, за да възпитате любовта към езика, културата и родината ни в тези близо 30 хиляди деца, които живеят далеч от България, но чрез Вас тя ще остане в сърцата им. Пожелавам на всички Вас – учители, директори и ученици, здраве, благополучие и добротворство! На добър час!“, с тези думи завършва приветствието за 15 септември на министър Галин Цоков.

Тази учебна година пред нас има много предизвикателства, отбеляза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков в интервю за БНТ. Има много средства по Плана за възстановяване и устойчивост, които общо за образованието са над милиард и сто – двеста милиона лева, ако се използват пълноценно, това ще промени до голяма степен образователната среда в българските училища, отбеляза той.

Министърът обясни, че една от възможностите, които дава Планът за възстановяване и устойчивост е за ремонт и реконструкция на образователни институции. Ще бъдат финансирани над 110 образователни институции в цялата страна за основен ремонт и реконструкция, каза проф. Галин Цоков.

„Има и още едно голямо предизвикателство, свързано с Плана за възстановяване и устойчивост – създаване на СТЕМ центрове и кабинети в над 2400 училища. Там средата дава възможности да се промени самият начин на преподаване, защото предполага учителите и учениците да работят съвместно, да има повече творчество“, добави той.

По отношение на промените в образователните програми, министър Цоков посочи, че има идея да отпаднат някои фактологически подробности, които са свързани само с възпроизвеждане на знания, за да могат да се облекчат учебните програми.

„Само по този начин няма да могат да се променят учебните програми и учебното съдържание, затова като цел е записана промяна, свързана с тяхната по-голяма рамковост по отношение на компетентности. В програмите да се поставят цели, свързани с развитие на уменията и компетентностите на учениците, а учителите и училището да имат по-голяма самостоятелност по отношение на това какво ще се учи, стига да се постигнат целите в рамките на съответния етап на обучение“, каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков.

Прегледана: 61965

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече